Maatjestraject

Voorbereiding apotheek voor maatjestraject MA107

We vragen u om vóór de start van het coschap een patiënt te selecteren die u geschikt acht voor deelname aan het maatjestraject en benaderen voor het maatjescontact. Het is belangrijk dat er zo vroeg mogelijk een deelnemer bekend is, zodat de student in week 1 contact op kan nemen en voldoende tijd heeft om de drie contactmomenten zinvol in te kunnen plannen.

• Kies een thuiswonende patiënt, ouder dan 70 jaar, die meerdere receptgeneesmiddelen gebruikt.
  • Benader deze patiënt om te vragen of hij/zij benaderd wil worden door de coschapstudent voor een aantal gesprekken. Dit kan via (beeld)bellen of mogelijk op huisbezoek.
  • Geef aan dat het contact met name bedoeld is om de patiënt beter te leren kennen en meer van zijn/haar ervaringen te horen.
  • Stuur de patiënt de informatieflyer toe (deze kunt u eventueel aanpassen als u dat wilt).
  • Informeer de student bij de start van het coschap kort over het maatje, in ieder geval: contactinformatie, geneesmiddelgebruik, leeftijd en geslacht. Denk bijvoorbeeld ook aan zaken die van belang zijn voor het eerste contact (bijv. of patiënt slechthorend is, of als bekend is wanneer patiënt niet goed bereikbaar is). Verder kunnen ook specifieke vragen worden meegenomen die van belang kunnen zijn voor het verbeteren van de zorg voor de patiënt.